Undgå at blive snydt i jagten på studieboligen


Gode råd til, hvordan du giver selv dig selv de bedste forudsætninger før og efter, at du har sat din underskrift på dit første eller nye lejemål.

Vi forbinder sommerferie med de tre S’er: Sol, Strand og drinkS, men for mange unge er lige netop juli måned skelsættende for, hvordan deres nærmeste fremtid kommer til at tegne sig. Den 26. juli får ca. 90.000 unge svar på, om de er optaget på en af de videregående uddannelser, som de har søgt. Dernæst går boligjagten i gang – og dét er du ikke alene om.

Hvert år i august og september overstiger efterspørgslen på lejeboliger udbuddet med flere meter, og ikke så overraskende lægger det et pres på boligsøgende. But be alert (!) og sørg for at have alle sanser aktiveret. Dine hårdt optjente penge skal nødigt gå til spilde.

Derfor har vi her lavet en lille guide til, hvordan du sikrer dig selv de bedste forudsætninger før og efter, at du har sat din underskrift på dit første eller nye lejemål.

Inden du skriver under:

  1. Sørg altid for at se lejemålet før du skriver under og lægger et depositum.
  2. Tegn en indboforsikring, så du er forsikret, hvis der skulle opstå en boligretssag i forbindelse med enten en lejestigning/lejenedsættelse eller eventuelle komplikationer ved din fraflytning, idet forsikringen da vil dække omkostningerne hertil.
  3. Sørg altid for at kvalitetstjekke udlejer eller firmaet, som forsøger at leje dig en bolig.
  4. Gå aldrig med til betale for en fremvisning af en bolig eller betale penge under bordet – det er ulovligt, og udlejer har ikke ret hertil.

Når du har skrevet under:

  1. Lav en grundig indflytningsrapport, der dokumenterer lejemålet stand.
  2. Sørg for at have alt på skrift.
  3. Tag altid mange billeder ved indflytning, fx af manglende rengøring eller ridser og revner i gulv, vægge og/eller loft etc.
  4. Lav en udførlig fejl- og mangelliste, som skal sendes til udlejer senest 14 dage efter indflytning (det skal kunne dokumenteres, at det er blevet sendt til den rigtige udlejer mv.), og medsendt gerne den grundige billeddokumentation.

Vigtigst af alt er, at du som lejer ikke kan blive pålagt, at sætte et lejemål i bedre stand end den, du overtager lejemålet i.

Det er derfor død pine vigtigt, at kunne dokumentere, hvilken stand dit lejemål var i, da du flyttede ind. Det betyder altså at du er godtaget for at gå i små sko, og gennemgå lejemålet med en tættekam, da du på den måde sikrer, at du ikke kommer til at stå for at istandsætte dele af det lejede, som ikke var istandsat da du flyttede ind. Det er også derfor, det er helt grundlæggende for en god fraflytningssag, hvis man som lejer har lavet det forudgående dokumentationsarbejde i form af en udførlig indflytningsrapport, fejl- og mangelliste samt billeder af alle små ridser, dårlig rengøringsarbejde mv., da man på denne måde ikke kommer til at hæfte herfor ved fraflytningen. Med andre ord bliver denne ”mangel” fratrukket i dine omkostninger, når du på et tidspunkt flytter fra lejemålet igen – så vær’ sippet for en 10’er!

_________
Advokatkompagniet
info@advokatkompagniet.dk
+45 86 12 44 00