Advokater er forpligtede til at give en lang række oplysninger, når vi påtager os en sag. I disse forretningsbetingelser giver vi disse oplysninger, og forretningsbetingelserne er derfor en del af Advokatkompagniets aftale med klienten og kan være uddybet i konkrete aftaler med klienten. I så fald gælder forretningsbetingelserne udfyldende.
1.1. Principper for afregning
Hvis klienten er forbruger, skal advokaten ved sagens start give klienten oplysning om de vigtigste elementer i den sag, advokaten påtager sig, og give oplysning om forventet pris, eller om den måde salæret vil blive beregnet på.
Hvis klienten er en erhvervsklient, skal advokaten beskrive de vigtigste elementer i rådgivningen, medmindre det klart fremgår af sammenhængen.
Advokatens salær fastsættes efter et skøn, hvori bl.a. inddrages, tidsforbrug, det med sagen forbundne ansvar, sagens betydning og/eller værdi for klienten, sagens udfald, arten og omfanget af det arbejde, advokaten har udført, herunder om der har været tale om hasteopgaver eller arbejdeaften eller weekend mv.
1.2. Tidsregistrering
Alle, der arbejder med en sag, registrerer elektronisk den tid, de bruger. Det registreres, hvem der udfører arbejdet, hvad der laves, og hvor lang tid det har taget.
Alt registreres, herunder møder, telefonsamtaler, sagsbehandling, korrespondance, e-mails, udarbejdelse af dokumenter, deltagelse i retsmøder, transporttid mv.
1.3. Prisoplysninger ved sagens start
Når vi modtager en sag fra en forbruger, giver vi prisoplysninger ud fra vores erfaring med lignende sager. I nogle sager kan vi give en fast pris fra starten, mens det i andre sager ikke er muligt at skønne over den endelige afregning, da sagens omfang og kompleksitet endnu ikke er kendt. I disse sager oplyser vi om principperne for afregning, samt hvilke timepriser, de medarbejdere, som arbejder med din sag, afregner med udgangspunkt i.
Vi oplyser også ved sagens start om kendte forventede udgifter til andre end advokaten, fx retsafgifter, tinglysningsafgifter, udgifter til syn og skøn, notar mv. Hvis vi har givet et overslag over sagens omkostninger, som ikke kan overholdes, fordi sagen udvikler sig, sender vi et nyt overslag.
Erhvervsklienter får prisoplysninger, hvis de beder om det.
1.4. Selve afregningen
Som udgangspunkt beder vi om depositum ved sagens start, og der vil blive afregnet à conto løbende. Ved sagens afslutning vil der ske endelig afregning ud fra de principper, der er anført i punkt 1.1-1.3.
Advokatkompagniet udlægger ikke beløb for klienten til f.eks. retsafgift, syn- og skøn, stævningsgebyr, ankegebyr, tinglysningsafgift mv. Klienten vil derfor blive opkrævet disse beløb på forhånd.
Betales vores regning ikke rettidigt, vil der blive udsendt kontoudtog med et rykkergebyr på 100 kr. op til tre gange, ligesom der bliver tilskrevet rente efter renteloven. Betales der herefter fortsat ikke, vil sagen overgå til retslig inkasso.
1.5. Fri proces og retshjælpsforsikring.
Advokatkompagniet undersøger ved sagens start, om der er mulighed for at få fri proces eller søge retshjælpsdækning hos et forsikringsselskab.
Fri proces er først relevant, hvis der bliver tale om en retssag og fri proces dækker først fra det tidspunkt hvor sagen er indleveret til retten, dvs. ikke det arbejde, der går forud. Man kan som udgangspunkt kun få fri proces, hvis man har en rimelig udsigt til at vinde sagen. Fri proces dækker ikke sagsbehandling ved offentlige myndigheder eller råd og nævn f.eks. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Udlændingestyrelsen, Siri, Familieretshuset mv.
For at man kan få fri proces, skal man opfylde de økonomiske betingelser, som fremgår af Civilstyrelsens hjemmeside.
Da vi ikke automatisk får oplysning om lønindkomst og civilstatus, er det klientens eget ansvar at gøre advokaten opmærksom på, hvis indtægtsforhold ændrer sig, mens sagen kører, f.eks. fordi man bliver arbejdsløs eller enlig, og man derfor opfylder betingelserne for fri proces.
Retshjælpsforsikring er også først relevant, hvis der er tale om en retssag. Retshjælpsforsikringen fungerer på den måde, at en advokat skal søge om dækning til en påtænkt eller anlagt retssag. Se evt. mere her:
Hvis der bliver givet fri proces eller retshjælpsdækning i en sag, hvor retten ligger i en anden by end Århus, vil der være ”rejseforbehold”, dvs. retten/forsikringsselskabet vil ikke betale for, at man vælger en advokat, der har kontor i en anden by end retten. Advokatkompagniet vil bede klienten om selv at betale positive omkostninger ved sagens behandling herunder til transport i bil, tog eller fly samt advokatens rejsetid med halv timetakst.
Siden august 2002 har alle danske advokater været omfattet af hvidvaskningsloven. Det er en følge af et EU-direktiv, som er gennemført ved en ændring af loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. Loven pålægger bl.a. advokaterne, at:
- indhente identitetsoplysninger om klienten ved sagens start,
- indhente identitetsoplysninger på fuldmægtigen og fuldmagtsgiveren, hvis klienten/kontaktpersonen handler på vegne af en anden,
- opbevare identitetsoplysningerne samt dokumenter og registreringer vedr. transaktioner i mindst 5 år efter sagens afslutning,
- foretage indberetning enten til Advokatsamfundet eller til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, hvis advokaten har mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvaskning af penge eller finansiering af terror, og en nærmere undersøgelse ikke kan afkræfte denne mistanke
Reglerne gælder dog ikke forsvarere i straffesager, ligesom visse sager er undtaget.
Som klient hos en advokat har man pligt til at afgive identitetsoplysninger, dvs. oplysninger om navn, adresse, cpr.nr., CVR-nr., udlændingenr. eller lignende, hvis advokaten beder om det og sagen er omfattet af oplysningspligten.
Dette kan for private ske ved fremlæggelse af pas, kørekort eller anden officiel billedlegitimation samt gyldigt sygesikringsbevis. Erhvervsdrivende skal vise en udskrift fra CVR-registret. Advokaten skal have lov til at tage en kopi af legitimationen, så den kan opbevares i Advokatkompagniets sagsbehandlingsystem, hvor den bliver opbevaret i indtil 5 år efter sagens afslutning.
Handler klienten/kontaktpersonen på vegne af en anden, skal fuldmagtsforholdet dokumenteres.
Advokatkompagniet A/S er et aktieselskab med CVR. NR. 29685908.
Alle vore advokater er beskikkede som advokater af Justitsministeriet i Danmark og er medlem af Advokatsamfundet. Advokatkompagniet har tegnet ansvarsforsikring og stillet garanti efter de af Advokatsamfundet fastsatte regler, og ansvarsforsikringen dækker al advokatvirksomhed, uanset hvor advokatvirksomheden udøves. Ansvarsforsikringen er tegnet hos HDI-Danmark, Indiakaj 6, 1. sal, 2100 København K.
Garantistillelse vil blive tegnet individuelt, hvorfor der ikke er en fast kontaktoplysning, men det vil blive oplyst individuelt i sager, hvor det er relevant.
Advokaterne hos Advokatkompagniet er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover gælder de advokatetiske regler. Man kan klage over advokaters salær og adfærd til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K.
Advokatnævnets kontaktoplysninger er:
Læs evt. mere her: Advokatsamfundet.
Advokatkompagniets samleklientkonto er i Sparekassen Kronjylland. Garantiformuen dækker ved bankers konkurs under visse betingelser indskud i bank og sparekasse på op til 100.000 euro pr kunde. Det gælder kundens samlede indskud herunder evt. indskud på Advokatkompagniets klientkonto i form af fx erstatning mv. Læs evt. mere her.
Advokatkompagniet anvender ikke aftaleklausuler om lovvalg og/eller værneting, medmindre dette aftales med klienten.
Advokatkompagniets kommunikation sker primært pr. e-mail. Advokatkompagniet sender mails via Office 365 som minimum i TLS 1.2 kryptering, som er kryptering i transportlaget. Vi har desuden mulighed for at sikre kommunikation ekstra, hvis der er tale om særligt personfølsomme oplysninger ved at kryptere vedhæftede dokumenter og sikre dem med en kode, ligesom vi kan sende med ”sikke mail” via Nets, hvis modtageren kan modtage via Nets. Vi kan derimod ikke sende vi E-Boks, mit.dk eller borger.dk.
Når Advokatkompagniet behandler sager – så behandler vi også persondata.
Det drejer sig om grundlæggende oplysninger som navn, adresse, cpr. nr., men det drejer sig måske også om sundhedsoplysninger, økonomiske oplysninger mv. Man har altid ret til at få oplyst, hvilke oplysninger, Advokatkompagniet behandler om, og det er vores ansvar at sikre, at oplysningerne opbevares forsvarligt. Vores persondatapolitik kan læses her: Persondatapolitik
Aarhus, den 30. januar 2023
_________
Advokatkompagniet A/S
Kirstine Kryger Dyekjær
kikd@advokatkompagniet.dk